søndag den 13. februar 2011

Konservativ kulturkamp anno 2011

Den konservative darling, Kasper Støvring, formulerede forleden en bombastisk kritik af den kulturradikale reformpædagogik, som, hvis man skal tro forfatteren, nærmest har lagt vore folkeskoler øde. Indlægget er en kommentar værd af to grunde. For det første demonstreres en yderst lemfældig omgang med argumenter og sagforhold. For det andet bør man måske spørge, om dette vitterligt er det bedste bud på en kommentar til nutidens skoledebat fra den kulturkonservative tænkning?

Støvring opregner først en række ”nyttige forslag”, som ville kunne forbedre den nationale folkeskole. Der foreslås flere undervisningstimer, mindre klasser og bedre læreruddannelser, hvilket ingen vel kan være uenig i? Jo mere undervisning børnene får, og jo bedre kvalificerede deres lærere er, jo bedre en skole. 

Så langt så godt. For at forbedre elevernes færdigheder i læsning, skrivning og regning følger så en række mindre forståelige forslag. Der skal indføres faste, nationale læseplaner, ligesom de ” kulturbærende fag som dansk og historie” skal styrkes. Hvordan kongerækken skulle hjælpe på PISA-testens test-parametre forbliver en gåde, men man fornemmer en uudtalt sammenhæng.

Sidst, men ikke mindst, skal de enkelte folkeskoler konkurrere indbyrdes ved at deres testresultater offentliggøres. Hvorvidt det er overbevisende, at konkurrence er løsningen på alle samfundets problemer, skal her forblive et åbent spørgsmål, som denne blog vil gribe fat i på et senere tidspunkt. Det er dog temmelig interessant, da Kasper Støvring senere anklager den kulturradikale reformpædagogik for, at den svigter de svageste elever, og særligt indvandrerbørn. Det virker umiddelbart problematisk at finde empirisk belæg for, at særligt de ressourcestærke forældre ikke ville sende deres børn på de skoler med de bedste resultater. Dette ville efter alt at dømme føre til, at de ressourcesvage familiers børn ville ende på de mindre gode skoler.

Disse nyttige forslag er altså ikke selvindlysende. Hvad værre er, så har regeringen– selvom Støvring mener, at den intet har forbedret – jo faktisk forsøgt at indføre lignende ordninger. Der er lanceret en kulturkanon, indført bindende læseplaner og skolernes eksamensresultater offentliggøres. Den borgerlige regering, som kom til magten da de nuværende elever i 10. klasse startede deres skolegang, har i snit ændret folkeskoleloven hver fjerde måned siden den kom til magten!

Det virker altså - ud fra Støvrings logik – uforståeligt, at vi ikke allerede har fået bedre folkeskole, selvom den borgerlige regering har gennemført 28 ændringer af folkeskoleloven (deriblandt de fleste af Støvrings forslag - udover højere prioritering af læreruddannelsen, mindre klasser og flere undervisningstimer naturligvis). Det er dog ikke logikken, den er galt med, men tværtimod litteraten og kulturteoretikeren Støvrings speciale: Det er den særlige kulturradikale kultur i folkeskolen, som er hovedproblemet.

Denne er en ”anti-autoritær pædagogik, som nedbryder lærernes autoritet og giver børnene ’ansvar for egen læring’.” Nu er det denne forfatters indtryk, at dette ordvalg af folkeskolen selv, er blevet betegnet som uheldigt, da det leder til den fejltagelse, at det er elevens eget problem, at denne intet lærer. Det virker til, at ingen mener dette, så også her sparker Støvring en åben dør ind.

Man kan dog forstå på Støvring, at denne fjende er så frygtelig, at kampen stadig skal kæmpes. Dokumentet, som for et halvt århundrede siden (sic!) formulerede disse tanker, holdes frem som skrækeksempel:  Folkeskolen skal uddanne ”harmoniske, lykkelige og gode mennesker”. Overfor denne reformpædagogik, vil Støvring prioritere ” mødepligt, ordenssans, ro og respekt for autoriteter, selvdisciplin, flid og arbejdsomhed”.

Hvis man nu ser bort fra den lidt altmodische sprogbrug i den 50 år gamle betænkning, så er grundtanken vel ikke så horribel, som Støvring gør den til? Hvad er der galt i at ønske, at folkeskolen ikke blot skal bidrage faglige færdigheder, men at den også skal danne samfundsborgere, som er i stand til at agere tolerant, innovativt og ansvarligt i fremtiden? Vi kan nu fra forskningen forstå, at Danmarks gymnasieelever og forskere er berømmede pga. deres veludviklede selvstændige og kritiske tilgang til problemstillinger. Kunne det ikke tænkes, at også sådanne færdigheder ville vise sig nyttige? (Se fx Informations artikel om dette)

For Støvring skal sådanne færdigheder bibringes børnene af deres forældre, hvilket naturligvis er en sympatisk tanke. Hvordan den dog hører hjemme i et opråb for de svageste elever, som jo hovedsageligt kommer fra ressourcesvage hjem, må læseren selv gætte sig til. Logikken forekommer dog at være, at de ressourcesvage elever er blevet svigtet af et system, som har fortalt deres forældre, at de ikke skal stimulere deres børn. Det er altså samfundets skyld, at det er forældrenes skyld.

Det hele opsummeres i følgende konklusion: ”Som en uforudset negativ konsekvens af den kulturradikale pædagogik har vi fået en folkeskole med et lavt fagligt niveau og med socialt utilpassede elever. Det er ikke regeringens skyld, men den har været alt for svag.” 10 års regeringsmagt er jo ingen tid for en kulturhistoriker, der i stedet kan vise, at den 50 år gamle betænkning er ondets rod. 

Det deprimerende ved Støvrings indlæg er dog ikke blot, at universitetsforskeren i litteratur og kulturfænomener ikke blot melder sig ind i en debat, som han tilsyneladende ikke rigtigt har fulgt med i. I en bredere samfundsmæssig kontekst må man spørge sig, om den kulturkonservative kritik anno 2011 blot består af en gentagelse af allerede fremsatte og implementerede forslag, den sædvanlige jamren over det kulturradikale spøgelse og så en bagstræberisk drømmen tilbage til mere ordnede tider. 

På venstrefløjen kan og må man til gengæld tillade sig at tænke højt over alt det, som folkeskolen kunne blive til. Gad vide, om ikke 10 års rød regering kunne gøre mere for folkeskolen, end den svage borgerlige regering ifølge Støvring har været i stand til. At tænke over hvordan vi kan videreudvikle en samfundsinstitution, som skal arbejde for at fremme tolerance og kritisk tænkning er da en meget god start, og – kunne man tilføje – sandsynligvis både en forudsætning for, at vi får en bedre skole, og også en god investering i fremtiden. Så lad os udfordre den kulturkonservative tænkning ved at vise, at vi ikke blot vil tale nostalgisk om fortiden, men at vi vil noget i fremtiden.

5 kommentarer:

  1. Jeg synes, at det sjoveste citat fra Støvring er:

    "F.eks. går hele 64 procent af børn med indvandrerbaggrund ud af skolen som funktionelle analfabeter. Og heraf får mange siden en kriminel løbebane."

    Mange er selvfølgelig en relativ størrelse, men man må da håbe, at han ikke mener hovedparten, for så ville vi da have et problem.

    Der synes også at være et implicit udsagn om, at de resterende 36%, samt elever med dansk oprindelse ikke bliver kriminelle. Nu skal jeg ikke kloge mig på, hvorvidt analfabetisme er en central prediktor for kriminel adfærd, men mon ikke der også er andre faktorer på spil, som den "bløde" folkeskole, som er under kritik, faktisk forebygger?

    Til sidst et bonus-spørgsmål:
    Hvis man er analfabet og kriminel, er man så ikke dysfunktionel analfabet?

    SvarSlet
  2. Min kommentar kan findes her: http://apropos-tapas.blogspot.com/2011/02/kommentar-til-bloggenimpetus.html

    SvarSlet
  3. Et svar til Sørens kommentar kan findes på Sørens blog.

    SvarSlet
  4. Hej Mads

    Jeg giver dig fulstændig ret i at retorik næsten altid vil være en del af enhver form for diskussion. Der hvor problemet opstår er, blandt andet, når man begynder at (bevidst eller ubevidst) at undgå solid argumentation ved undergrave modparten ved at lægge ord i munden på sin modpart. Et godt eksempel er netop som du nævner til sidst i din kommentar -- der står intet i bloggenIMPETUS' indlæg om at man ikke må medtage historiske erfaring. Min kommentar "Så hvis man skal snakke om fremtiden må man slet ikke tænke over hvad der fungerede godt i fortiden?" er jo netop et argument af samme form som der føres på bloggenIMPETUS - her bruger jeg samme trick mod bloggenIMPETUS som denne bruger mod Støvring og det bliver tilsyneladende ikke modtaget helt uden kvaler ;-).

    Som du skriver er man nødt til at antage noget om sin modparts holdninger -- specielt i det skriftlige medie. Men der er stor forskel på at presse en person ned i en stereotyp støbeform og på at lade modparten have (noget af) tvivlen til gode. Ved at overgeneralisere fremfor blot at generalisere modpartens argumenter er det for nemt at sætte argumentet ind i en latterlig kontekst.

    Ifølge din kommentar så var formålet med indlægget netop at afdække Støvrings forfejlede argumentation og det er jo et hæderligt nok formål. Der hvor jeg synes det bliver ærgeligt er, når de konkrete (og relevante) argumenter og synspunkter der kan findes i både Støvrings og bloggenIMPETUS' indlæg begge begraves i en ørken af intet-sigende påstande. I dette tilfælde syntes jeg netop bloggenIMPETUS er skyld i mange af de ting som I anklager Støvring for -- at forplumre en debat igennem en (retorisk) fortælling.

    Jeg tror det der virkeligt generede mig ved indlægget nok netop var den ensidighed jeg synes plager alt for for mange diskussioner. Som jeg også skriver i mit indlæg så synes jeg der er nogle væsentlige pointer i Støvrings (og "Undskyld vi tog fejl") som det er værd at tænke over og som bliver fuldstændig begravet i bloggenIMPETUS indlæg.

    (kan også ses på http://apropos-tapas.blogspot.com/2011/02/kommentar-til-bloggenimpetus.html)

    SvarSlet
  5. Angående forholdet mellem retorik og argumentation har debatten mellem Søren Pind og Claus Haagen Jensen også været interessant. I Deadline 22.30 d. 24/2 gav Pind det indtryk, at Haagen Jensens brug af adjektiverne 'snavset' og 'grotesk' ikke havde noget at gøre med hans faglige analyse. At være snavset er det modsatte af at være ren og har ikke noget med jura at gøre, ligeså lidt som fodbold har med atomkraft at gøre, som Pind sagde. Uanset at Haagen Jensen indrømmede at ordene var for stærke, er Pinds påstand besynderlig. Det er også bemærkelsesværdigt, at hans selv benytter sig af et retorisk værktøj, analogien, i sin argumentation.

    I øvrigt var der noget 'den lånte kedel' over Pinds argumentation, da han på spørgsmålet, om ordene ikke kunne dække over en juridisk analyse, svarede: "Det har jeg meget svært ved at se og særligt når den [analysen] så viser sig at være forkert."

    SvarSlet